Motorcykler og scootere er den mest populære transportform i
Thailand, og for den sags skyld i resten af Fjernøsten. Hvis vi holder
os til Thailand, er det derfor langt fra tilfældigt, måske ligefrem
"Logik for Burhøns" at ud af de cirka 23.000 som årligt dræbes i Thailands trafik, er en meget stor del af dræbt trafikanter motorcyklister eller MC passagerer.
Min første "forfærdelige" oplevelse med motorcykelkørsel i Pattaya stammer helt tilbage fra sommeren 1992. Jeg var gæst hos en danske restaurant i Soi Post Office. Den lå lige overfor posthuset. En stor dansk fyr, måske sidst i 40erne havde første råbt og skreget, mens han forsøgte at holde ballacen da han rejste sig fra sit bord.
Endelig gik han over mod posthusets P-plads for motorcykler /scootere. En thaikvinde som hørte til selskabet, påstod grinende at fyren "walked like a snake". Det køretøj danskeren sigtede efter, var faktisk en "rigtig" motorcykel. En stooor eeen. Han tog fat i styret, kom faktisk op på sadlen, og bum, så røg han ned på den anden side. Op igen. Og bom bom. osv osv. Jeg husker det som om han faldt af den store MC fem seks gange, til alles jubel.
Endelig lykkedes det fyren at blive siddende på sadlen. Og han fik endda starten udyret. Bakkede lidt for at komme fri af de andre MCer. Og så speedede han ellers op ad Soi Post Office op mod Second Road.
Senest var jeg i Thailand nogle få dage sidste vinter. Og vinteren før levede jeg et lille halvt år i et af de områder, hvor der er flest vesterlændinge/ danskere, både turister og fastboende, og der er så vidt jeg har set, ikke sket ret meget vedrørende spritkørsel siden min første oplevelse i 1992. Hvis der her været en udvikling, har det været til det værre.
Og antallet af trifikdræbte i Thailand, generelt 23.000 om året, der af 6000 på motorcykler i alle størrelser, og alle aldre, vel nede fra børn omkring de 11 til 12 år.
I 2004 blev der lavet en dybtgående undersøgelse af ca 1000 thailandske trafikulykker, som havde haft dødelig udgang.
At komme rundt på en motorcykel er let nok, og især i travl trafik, kommer du hurtigere til din destination, mens biler og lastbiler kører sammen i trafikken.
Men at køre på motorcykel i Thailand kan også være meget farligt, men hvis du holder dig til grundlæggende sund fornuft - kør inden for hastighedsgrænser, bruger en styrthjelm, overholder færselsreglerne og ikke hr fyldt dig med sprut, kan det stadig en forholdsvis pålidelig måde at komme rundt.
Det er billigt, nemmere, og du kan komme nemmere omkrin. Men inden du sætter dig op på en af de tohjulede, skal du sikre dig, at du har en rimelig forsikring. Og vær opmærksom på, at mange rejseforsikringer SLET ikke dækker skader pådraget ved MC-ulykker.
Min første "forfærdelige" oplevelse med motorcykelkørsel i Pattaya stammer helt tilbage fra sommeren 1992. Jeg var gæst hos en danske restaurant i Soi Post Office. Den lå lige overfor posthuset. En stor dansk fyr, måske sidst i 40erne havde første råbt og skreget, mens han forsøgte at holde ballacen da han rejste sig fra sit bord.
Endelig gik han over mod posthusets P-plads for motorcykler /scootere. En thaikvinde som hørte til selskabet, påstod grinende at fyren "walked like a snake". Det køretøj danskeren sigtede efter, var faktisk en "rigtig" motorcykel. En stooor eeen. Han tog fat i styret, kom faktisk op på sadlen, og bum, så røg han ned på den anden side. Op igen. Og bom bom. osv osv. Jeg husker det som om han faldt af den store MC fem seks gange, til alles jubel.
Endelig lykkedes det fyren at blive siddende på sadlen. Og han fik endda starten udyret. Bakkede lidt for at komme fri af de andre MCer. Og så speedede han ellers op ad Soi Post Office op mod Second Road.
Senest var jeg i Thailand nogle få dage sidste vinter. Og vinteren før levede jeg et lille halvt år i et af de områder, hvor der er flest vesterlændinge/ danskere, både turister og fastboende, og der er så vidt jeg har set, ikke sket ret meget vedrørende spritkørsel siden min første oplevelse i 1992. Hvis der her været en udvikling, har det været til det værre.
Og antallet af trifikdræbte i Thailand, generelt 23.000 om året, der af 6000 på motorcykler i alle størrelser, og alle aldre, vel nede fra børn omkring de 11 til 12 år.
I 2004 blev der lavet en dybtgående undersøgelse af ca 1000 thailandske trafikulykker, som havde haft dødelig udgang.
At komme rundt på en motorcykel er let nok, og især i travl trafik, kommer du hurtigere til din destination, mens biler og lastbiler kører sammen i trafikken.
Men at køre på motorcykel i Thailand kan også være meget farligt, men hvis du holder dig til grundlæggende sund fornuft - kør inden for hastighedsgrænser, bruger en styrthjelm, overholder færselsreglerne og ikke hr fyldt dig med sprut, kan det stadig en forholdsvis pålidelig måde at komme rundt.
Det er billigt, nemmere, og du kan komme nemmere omkrin. Men inden du sætter dig op på en af de tohjulede, skal du sikre dig, at du har en rimelig forsikring. Og vær opmærksom på, at mange rejseforsikringer SLET ikke dækker skader pådraget ved MC-ulykker.
Comments
Post a Comment