Er kørt træt, og min hverdag har ændret sig - derfor...

Image result for facebook logo

Jeg har her til morgen, Asien tid, lukket mine to største Facebookgrupper om Thailand / Asien. Det er en beslutning som længe har boblet i min hverdag. De to grupper har i alt cirka 3000 medlemmer. Der er dog nogle få hundrede dubletter.

Grupperne var oprindeligt lavet for at skabe en platform hvor jeg kunne promovere min blog 9liv.net. Men det hang ikke økonomisk sammen. Og jeg lukker den blog først i februar i år, og vender så tilbage til denne blog hos blogspot, som er gratis. Det er muligt at jeg skifter den nuværende URL ud med .com adresse, så jeg kan få annoncer ind på bloggen.

Jeg skriver dette i Medan Nord Sumatra. Mine private forhold har ændret sig til mere end positivt. jeg har atter fået kontakt med min indonesiske familie, ikke mindst mine to store børn. Det er aldeles vidunderligt. Vær sikker på det.

Image result for facebook logo

Men det har også gjort det sværere for mig at skrive om min hverdag. Hvor meget kan og vil jeg fortælle om mit private liv? Tidligere har jeg ofte beskrevet en hverdag i mine blogs, som handlede om bekendte, om mit liv, min hverdag i Bulgarien hvor jeg bor fast mindst 6 måneder om året. Og om min hverdag i Cambodia, Bulgarien, og Thailand.

Samtidigt synes jeg at de fleste medlemmer i mine grupper mere og mere betragter en Facebook gruppe som en gratis service, som man kan springe til og fra, som det passer en, uden at fungere som man normalt går i en gruppe, hvor alle hjælper alle.

Mange har fået gode råd og konkret hjælp i mine grupper. Senest er en pensionist flyttet fast til Bulgarien fra Thailand, så han kan få sine pensionstilløg. En beslutning som er en direkte konsekvens af at have læst mine blogs.

Image result for facebook logo

Men selv om medlemmer får hjælp, har de normalt slet ikke følt sig forpligtiget til at betale tilbage, ikke med kontanter, men ved at fortælle hvordan det nu gik. Skrive nogle få linjer, vedhæfte et par billeder, eller lignende.

Derimod har negative reaktioner aldrig manglet. Nogle gange har jeg følt det som om en del medlemmer blot har siddet og ventet på, at jeg lavede en fejl. Og selvfølgelig har jeg lavet fejl. Et eksempel: Ofte når jeg har sat links ind i grupperne, har jeg skrevet en intro linje, en overskrift i toppen af opslaget. Det har været den mest kommenterede detalje i de næsteen 3 år jeg har arbejdet med Thailand grupper på facebook. Ikke om emnet, men om min intro, som ofte har været ironisk eller sarkastisk, eller provokerende.

Samtidigt har der været en såkaldt skyggeside. Nemlig de private beskeder jeg har fået fra utilfredse gruppemedlemmer. "Jeg ved hvor du bor", en indirekte trussel, den slags har jeg modtaget flere af. Plus alle de almindeligt perfide beskeder, som jo ofte er en del af Facebook.

De positive er de mange gode oplevelser jeg har fået, direkte eller indirekte som en konsekvens af mit arbejde med mine Facebook grupper.

OK. Disse var ordene.

Image result for facebook logo

Comments