Har vel altid lov til at drømme - Verdens højeste jernbane

Jeg elsker at rejse med tog. De sidste mange mange år har jeg rejst fire fem gange med tog i Danmark. Kastrup lufthavn Aarhus, Vejle Aarhus, og den slags. Men ellers har jeg mest rejst med tog i Thailand, Malaysia, og i Indonesien. Og jo, jeg tog turen rundt om Raygoon i Myanmar/ Burma, da jeg på arbejdstur i landet for 10 15 år siden. 

I mange år drømte jeg om at tage den lange tur med den Transsibiriske Jernbane. Men de seneste år er den drøm rangeret tilbage i drømmekøen. Nu er det verdens højeste jernbane, nemlig Qinghai-Tibet jernbanen der forbinder Xining, hovedstaden i Qinghai-provinsen, i det centrale Kina med Tibets hovedstad Lhasa. I alt 1965 kilometer, som stør forrest i mit pensionerede livs drømmekø.

Jeg har faktisk været meget tæt på Lhasa allerede. Nemlig ovre på den anden siden af grænsen til Nepal, nemlig i Simmikot, hvor jeg var med Danida for at skrive om et af de danskfinansierede skoleprojekter. Da jeg var der, fortalte lokale at der var 14 dages gang til Lhasa. Om sommeren altså. Manglen på slædehunde eller helikoptere gjorde at man ikke flyttede sig ret meget rundt i Simmikot om vinteren. Og da slet ikke til Lhasa.

OK. Tilbage til emnet:

Første del (fra Xining til Golmud) blev bygget allerede i 1984, og den sidste strækning til Lhasa blev åbnet i 2006. Det har også været den sværeste at bygge.

Over 80 procent af skinnerne løber nemlig i over 4000 meters højde. Undervejs passerer jernbanen gennem Tanggula passet, der ligger 5.072 meter over havets overflade. Det gør Qinghai-Tibet jernbanen til verden højeste. En fjerdedel af ruten løber desuden over permafrost, og både det hårde klima og den høje elevation har været en udfordring for ingeniørerne bag jernbanen.

Også selve toget er tilpasset de barske klimaforhold. Fordi jernbanen kører i så store højder, er togene specialbygget til at klare lufttrykket. Alle vogne er desuden forsynet med iltmasker i tilfælde af uheld. Toget kører normalt 120 kilometer i timen, men må nedsænke hastigheden med 20 kilometer, når vognene skal over områder med permafrost.

Nå ja, og så krydser toget også lige 675 broer på sin vej til Tibet.

https://globalnyt.dk/content/ugens-tre-jernbaner

Comments