BG/ TH/ KH: En af de største forskelle mellem Asien og Bulgarien

Sommerteatret i The Sea Garden i Burgas er et af de helt store plusser i min sommerhverdag i Burgas. I de 25 år jeg permanent boede og arbejdede i Indonesien, Thailand og Cambodja, savnede jeg den vestlige kultur utroligt meget. Men... Nu hvor efteråret pakker os ind i smukke farver, er sommerteateret lukket, for at genåbne sidst i juni 2017.  

Da jeg sidste år i juni flyttede fra Cambodja og den minimale danske folkepension, til Bulgarien og den langt højere danske folkepension, var noget af det første der slog mig, at jeg efter et kvart århundrede i Asien var tilbage i civilisationen i BG er langt fattigere end Danmark, men alligevel er landet s å civiliseret, at jeg tre gange dagligt "tog et brusebad i glæden over" at alt fungerede langt bedre end i Asien, og ikke mindst at landet var fyldt med kultur.

Plakaten her til højre rummer 30 dages arrangementer. Jeg tror at denne her bringer programmet fra den 15. juli til den 14. august 2016. Musikarrangementer, teaterforestillinger, klassisk musik, popmusik, musicals, operaer og ballet. 

Inden jeg hang fast i Asien, betød kultur, teater, film, (Øst for Paradis biografen i Aarhus - alternative kunstneriske film - var mit andet hjem) og litteratur utroligt vigtige ting i mit liv. Jeg skrev bøger, var medlem af Dansk forfatterforening og meget mere. Så i alle de år jeg boede og arbejdede i Asien, var mangelen på vestlig kultur enorm. Oftest var Internettet, da det poppede frem for langsomt, så jeg kunne ikke en gang bruge nettet til musik, film, og Danmarks Radio/ TV.

Sangeren her, på de to ens plakater, var nok min største live
 musikoplevelse i sommeren 2016. Et orkester ca. 30 musikere, et kor med omkring
 25 medlemmer, og et lille frontkor med tre sangere. Hurra hurra. 
Helt normal Burgas kotyme. :-D .


Beklager den dårlige kvalitet af billedet her over. Det er fra den krølhårede sangers koncert (se plakaterne her over). Sangerinden styrtede rundt over det hele, op og ned ad trapper, ind og ud mellem os tilskuere, altså mens hun sang alt fra sang Welcome fra Cabaret, over Send in the Clowns, til ABBA sange.

En af de største forskelle mellem Thailand og Cambodja på den ene side, og mit nye nomadefædreland Bulgarien, er sidstnævntes vestkulturelle niveau, og alle de mange tilbud, som jeg kan "berry pick" af som det passer mig. 

Og også når det gælder kultur, har jeg været utroligt heldig med mit valg af provins og by i Bulgarien. Burgas har et væld af kultur. Bare et lille eksempel fra den private sektor, inden jeg tager fat i de store institutioner og oplevelser, som jeg gør mig selv til en del af: 
Når jeg hæver penge i en ATM i min banks hovedsæde, kan jeg hvis jeg har lyst, også smutte ind til bankens nabo. Nemlig et kunstgalleri. Gågaderne er også fyldt med musikanter. Både uddannede musikere med klassisk baggrund, sigøjnere som er født med deres musik i blodet. Og musikere som har deres rødder i den lokale folkemusik.


Sommerteteret fotograferet indefra. Der er plads til cirka 400 tilskuere, og jeg har aldrig set det helt udsolgt. Normalt er der solgt 75 % af billetterne som koster fra hvad der svarer til 30 kr. og op til det dobbelte. Produktioner som kommer udefra kan dog være lidt dyrere.

Der er nemmest adgang til kulturen om sommeren. The Sea Garden​,​ eller strandparken som jeg kalder den oppe i mit hoved, og når jeg skriver om den på dansk, er den vigtigste ramme, sådan helt bogstaveligt, om sommeren.

Parken er fire, fem eller seks gange større end parker jeg har set i Danmark. Den er samlet set otte til 10 måske 12 km. lang. Der er mindst 6 teatre eller scener i parken. 


​Her er det en lokal produktion af operaen La Traviata, en af de 
tre operaer jeg har set denne sommer.

Da jeg sidste år i juni flyttede fra Cambodja og den minimale danske folkepension, til Bulgarien og den langt højere danske folkepension, var noget af det første der slog mig, at jeg efter et kvart århundrede i Asien var tilbage i civilisationen i BG er langt fattigere end Danmark, men alligevel er landet s å civiliseret, at jeg tre gange dagligt "tog et brusebad i glæden over" at alt fungerede langt bedre end i Asien, og ikke mindst at landet var fyldt med kultur.



Her er det en koncert med en kvindelig italiensk jazz sanger og håndplukkede lokale musikere, som jeg så og hørte under den årlige Jazz Festival som blev afviklet i Burgas og in andre bulgarske byer i juli og august måned. Stedet er et af flere kultur og koncerthuse i Burgas Sea Garden.

Inden jeg hang fast i Asien, betød kultur, teater, film, (Øst for Paradis biografen i Aarhus - alternative kunstneriske film - var mit andet hjem) og litteratur utroligt vigtige ting i mit liv. Jeg skrev bøger, var medlem af Dansk forfatterforening og meget mere. Så i alle de år jeg boede og arbejdede i Asien, var mangelen på vestlig kultur enorm. Oftest var Internettet, da det poppede frem for langsomt, så jeg kunne ikke en gang bruge nettet til musik, film, og Danmarks Radio/ TV.

Nu har vi så sagt goddag til efteråret her i Bulgarien. Og når det sker, skal der også siges farvel til sommeren. Og ikke mindst det fantastiske sommerteater, se øverste billede. Og jeg savner det allerede. 

Men OK. Om to måneder holder jeg vinterferie i Thailand og Cambodja, hvor det er andre ting der trækker. Blandt andet det tropiske alternativ til Bulgariens is og sne. Og i april vender jeg så tilbage for at opleve et europæisk forår for første gang i 26 år. Og for at genoptage mine besøg i det herlige sommerteater.


Her under er det et lokalt amatør big band som underholder på en ganske lille scene i The Seagarden på kanten ned til stranden i Burgas, ved den cykelsti som jeg dagligt bruger. Jeg stod ikke af cyklen for at tage det foto. :-D


Comments