BG. Sådan finder og køber du en bolig i Bulgarien

Denne blog handler mest om at købe en lejlighed eller et hus i Bulgarien. Hvis du tjekker søgemaskiner, vil du blandt andet se, at man skal oprette et firma for at kunne købe hus. Det e r en forældet oplysning. Alle udlændinge har ret til at købe en bolig i BG. 

Det tidligere medlem af østblokken, og nuværende EU-land, er placeret ved sortehavet, vest for Tyrkiet og øst for blandt andet Grækenland. Uanset om du vil eje eller leje, er det forholdsvis nemt at købe eller leje en bolig i Bulgarien.

Bulgarien er på mange måder på vej til at blive det nye Spanien eller Portugal. Til de som rynker på næsten af "et tidligere kommunistland", så var hverken Spanien eller Portugal alt for gode, da danskere begyndte at købe fast ejendomme i de to lande, som har en fortid med fascisme til fælles. Franco i Spanien, og diktator António de Oliveira Salazar, som i 70erne blev vippet af pinden af den såkaldte Nellike rovolution. https://da.wikipedia.org/wiki/Portugal

Langt den største gruppe af udlændinge som har investeret i fast ejendom, eller som lejer boliger i BG, er fra Storbritannien. Her hvor jeg er, i Burgas provinsen nede ved Sortehavet tæt på den tyrkiske grænse, er der også rigtigt mange irlændere og nordmænd M/K. 



Læs også: Property markets in the biggest cities and regions in Bulgaria

Jeg kender personligt et par, som købte et hus i en "britisk landsby". Udsigten var fantastisk, men de skal ind i bilen og ud at køre, bare for at få et frisktbagt franskbrød. Ofte er de som køber boliger ude i landsbyområder pensionerede, eller tæt på at blive det. I den ældre bliver helbred og dagsform næppe bedre. Og hvad så, hvis den ene ægtefælle dør, eller bliver alvorligt syg.

At sælge huset videre, kan ofte være en lang proses. Jeg kender folk som forsøger at sælge deres landsbyhus, og som nu er nede i at tilbyde huse til det halve af, hvad de selv har betalt for huset, plus det de har investeret.

Se her, du kan købe et dejligt hus til priser fra mindre end 100.000 kr. Bulgarian Properties.com
Huse med grund, der dog skal "50 kærlige hænder til for at det bliver komfortabelt at bo der", kan du købe for omkring 50.000 kr.

Bulgarian Properties er det vi oftest hiver frem, fordi det er så nemt. Men der er mange andre. Eksempelvis det mindre strømlinede
http://www.alo.bg hvor det meste står på engelsk. Hvis du søger på bynavne, virker sitest søgemaskine dog.
Jeg havde selv fat i det site, inden jeg ankom til BG, men opgav og ved ankomsten valgte jeg det nemme, Bulgarian Properties.


Hvis du søger i det område du gerne vil tjekke, kan du oftest finde lokale agenter blot ved at gå en tur rundt i bycentrum. Her hvor jeg er, i den ret lille strandforstad Sarafovo udenfor Burgas, er der vel fire fem agenter med kontor, hvor du bare kan kigge indenfor.

Det er mit indtryk, at "man" generelt følger landets love i boligbranchen. Lejekontrakter s k a l bruges. Og de skal være på både bulgarsk og på det fremmedsprog som du selv som lejer eller køber behersker. De to kontrakter jeg har skrevet under på indtil videre, har haft to kolonner, med bulgarsk til venstre, og på engelsk til højre.

Det problemer jeg har hørt om efter salg og betaling af huse eller lejligheder, har været manglende implementering af sælgerens løfter. Jeg mødte et norsk par, som havde kæmpet i to år for at få nye vandhaner i den lejlighed de havde købt. jeg må sige at jeg rystede på hovedet over at de ikke bare selv havde fået dem installeret. De kom to tre gange per år på korte ophold, og de ferier havde de så brugt på delvist at ærgre sig over de skide vandhaner.

Comments