Thailand: I venten på besøget af Thailands nye konge


Krabi: Det er langt fra hver dag jeg som pensioneret skribent får mulighed for at deltage i en historisk begivenhed. Så da jeg i går torsdag den 8. 12. 2016 blev informeret om at Thailand nye konge, kong Maha, officielt kaldet Rama X, ville besøge den by, som jeg har planer om at leve i de næste fem måneder, ville komme til byen i dag, besluttede jeg at deltage. Den unge thaikvinde som du ser her over, har netop fået en til fotografere sig sammen med... Ja netop. Den konge vi alle ventede på.



Klokken 15 var pejletidspunktet. Jeg ankom et kvarter før, og der var allerede hundredvis af thailændere langs vejen, som også fører op mod Krabi rådhus. Målet for kongen. Den smukke modne kvinde her over er som flertallet klædt i sort. 



På flere af billederne i denne blog kan du se unge i uniformer. De unge i de hvide skjorter kommer mig bekendt fra et universitet eller en handelsskole. Knægten i forgrunden, og gruppen længere tilbage er skoleelever. Jeg ved ikke om det stadig er sådan, men tidligere har der været pligt til at møde op i skolen i spejderuniform om fredagen. Sportstøj har været obligatorisk en dag midt i ugen, og resten af ugens dage s k a l skoleelever møde op i den enkelte skoles standarduniform.


Og hvad laver denne kængt mon? Spiser selvfølgelig. Jeg mener at mange thailændere tror at fede børn er sunde børn. Så det her skal nok blive "stort".




Ja men det er jo varmt. Osse at være gammel. Så midt i alt det sorte er der kommet en hvis vaskeklud op på håret.



Kommer regn eller sol. I Thailand kan paraplyer bruges både mod regn og mod sol. ;-D

Og den nye konge? Da jeg havde ventet i godt fire timer, hørte jeg en politiofficer fortælle nogle unge piger han kendte, at Majestæten før ville komme klokken 20. Han var faktisk stadig i Bangkok. Og så gav jeg op, mit ret simple kamera kan ikke tage noget som funker i mørke. Men en herlig oplevelse var det da.

Comments