BG/TH/KH: Mig og civilisationen - eller mangel på samme



Burgas sommerteater er placeret i Sea Garden. Fra sidst i juni til først i september er der cirka 15 arrangementer hver måned. Fra amatørkoncerter til dybt professionelle arrangementer, nemlig koncerter, musicals, operaer og ballet, produceret lokalt, eller tilrejsende ensembler. Sommerteateret har været en af mine store kulturmagneter siden jeg flyttede til dette lille smørhul, havne og kulturbyen Burgas ved Sortehavet.

Da jeg sidste år i juni flyttede fra Cambodja og den minimale danske folkepension, til Bulgarien og den langt højere danske folkepension, var noget af det første der slog mig, at jeg efter et kvart århundrede i Asien var tilbage i civilisationen i Bulgarien. Landet er langt fattigere end Danmark, men alligevel er landet s å civiliseret, at jeg tre gange dagligt "tog et brusebad i glæden over" at alt fungerede langt bedre end i Asien, og ikke mindst at landet var fyldt med kultur. Ok. Tre måneder senere savnede jeg i perioder samme Asien.




Beklager kvaliteten af billedet. Det er fra opførelsen af La Traviata operaen. Jeg har ikke forstand på musik, og slet ikke opera, men jeg fik gåsehud på armene flere gange under opførelsen. Det fik jeg i øvrigt også, da West Side Story i 2015 blev opført i en koncert version.

(Husk at jeg sammenligner med Thailand og Cambodja. Ikke med Danmark. Jeg har ikke oplevet vestlige koncerter, opera, eller ballet i Cambodja, men der er en smule vestlig deltagelse i det lokale rock miljø. Jeg har bare aldrig været det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. I Thailand var jeg for mange år siden fast gæst i Bangkok jazzklubben Saxophone, 100 meter fra The Victory Monument, og jeg var også fast gæst i det vistnok hedengangne "Rockfactory" i Pattaya. Ellers?

Læs også: Tortur er almindeligt i Thailand

Jeg har også boet i Indonesien, men det var noget andet. Den hollandske kolonialisme gennem 400 år smittede meget af. Indonesien har deres egne teater og musikkultur. Og så var der tit gæsteoptræden af kendte udenlandske emsembler, bands og kunstnere generelt).

Inden jeg hang fast i Asien, betød kultur, teater, film, (Øst for Paradis biografen i Aarhus - alternative kunstneriske film - var mit andet hjem) og litteratur utroligt vigtige ting i mit liv. Jeg gentager lige: Vigtige. Så i alle de år jeg boede og arbejdede i Asien, var mangelen på vestlig kultur enorm. Oftest var Internettet, da det poppede frem for langsomt, så jeg kunne ikke en gang bruge Internettet til musik, film, og Danmarks Radio/ TV.


En anden af scenerne i Sea Garden, den bruges mest af amatører. Hvis du ser noget lyst eller blot ude bag træerne til højre, er det Sortehavet. 

En af de største forskelle mellem Thailand og Cambodja på den ene side, og mit nye nomadefædreland Bulgarien, er sidstnævntes vestkulturelle niveau, og alle de mange tilbud, som jeg kan "berry pick" af som det passer mig. 

Og også når det gælder kultur, har jeg været utroligt heldig med mit valg af provins og by i Bulgarien. Burgas har et væld af kultur. Bare et lille eksempel fra den private sektor, inden jeg tager fat i de store institutioner og oplevelser, som jeg gør mig selv til en del af: 

Når jeg hæver penge i en ATM i min banks hovedsæde, kan jeg hvis jeg har lyst, også smutte ind til bankens nabo. Nemlig et kunstgalleri. Gågaderne er også fyldt med musikanter. Både uddannede musikere med klassisk baggrund, sigøjnere som er født med deres musik i blodet. Og musikere som har deres rødder i den lokale folkemusik.




Et andet sted jeg har været til koncert, jeg ved dog ikke hvad det kaldes. Jeg var der til jazz festival med to gode venner, se her under, og det bruges også til andre aktiviteter. Jeg cykler forbi det flere gange om ugen, og der blev blandt andet afholdt vin uge, og folkedansertræf.


Sommer teateret har det største program, og og er helt oplagt den største kulturattraktion for mig, når jeg bor i min lejede lejlighed udenfor Burgas.​

Nu har vi så sagt goddag til efteråret her i Bulgarien. Og når det sker, skal der også siges farvel til sommeren. Og ikke mindst det fantastiske sommerteater, se øverste billede. Og jeg savner det allerede. Så det må blive farvel, og på gensyn.

Comments