Hurra: Mig - en læsehest med nyt værktøj

Asien / BG: Jeg har levet 25 år udenfor Danmark, og har lånt købt og glemt at aflevere bøger tilbage i hele den periode. Gennem alle de år med bopæl i Thailand, Cambodja og andre steder i Asien, var det hårdt arbejde at finde læseværdige bøger til en rimelig pris. Og jeg var tvunget til at læse på norsk, svensk, og engelsk, ud over de få jeg kunne finde på dansk.

Men... Adgang til bøger, tilmed de nyeste og mest aktuelle, plus hele komplette samlinger af serier og forfatterskaber, var en del af civilisations tsunami som ramte mig da jeg flyttede fra Asien til Bulgarien. Jeg flyttede for at få forbedret min folkepension, men der har været adskillige sidegevinster at hente siden ankomsten sidste forår.



(Foto fra Mofibo´s hjemmeside)


Sådan: Jeg havde været i Bulgarien seks syver uger, da jeg sidste sommer fik besøg af en god kammerat, som tidligere to gange havde kigget indenfor i Cambodja. Jeg havde bedt ham om at tage nogle bøger med, hvis han havde nogle han kunne undvære.

Det gjorde han skam også, men guldet sådan rent litterært, var hans oplysning om at han ikke købte så mange bøger mere, fordi han var kommet med i en låneordning af E-bøger og lydbøger. Også kaldet Mofibo. For 99 kr. kunne man den gang låne og læse op til 3 bøger ad gangen, og der var intet øvre loft på hvor mange bøger man ville læse, pr. uge, måned, eller år.

Det tog mig vel 5 sekunder at beslutte mig til at abonnere på systemet, som efter min mening er skræddersyet til os som bor i udlandet, og som evnen til at læse bøger på engelsk, alligevel gerne vil læse om dansk relaterede emner, eller skrevet med danske indfaldsvinkler.

Siden da har Mofibo, og de bøger jeg har fået tilgang til via dem,  været noget af det vigtigste i min hverdag. Jeg bruger Mofibo knap så meget nu, fordi jeg er begyndt at motionere mere, både cykling ude i virkeligheden, og i et fitness center.

Bøgerne kan fåes til Iphone og Ipad, til tablets og mobiltelefoner som bruger Android, samt det nyeste software fra Microsoft, og sikkert også andre styringsprogrammer. Jeg har en tablet og en smartphone, begge bruger Android, og app´en viser blandt andet, hvor meget man bruger sit Mofibo abonnement.

Jeg blev bruger den 21 august 2015. Siden da, vi skriver den 10 juli 2016, altså godt 11 mdr. I den periode har jeg brugt Mofibo som følger:

Jeg har brugt i alt 831 timer med Mofibo.

Læst en mængde som svarer til 32.7 K.

Og læst i alt 72 bøger. Ok - jeg har droppet seks syv af de bøger fordi de ikke passede til min smag eller mit humør da jeg åbnede dem, men mindst to af dem har jeg senere "genopdaget". Senest Morten Papa´s meget omtalte bog om Københavns Gellerupplan, Urbanplanen. (Jeg boede i Gellerupparken midt i 70erne og senere midt i 80erne, og havde meget glæde af det).

Og bortset fra at Mofibo, nok ikke uventet har sat prisen op med ca. 30 kr. pr. måned, kører samarbejdet upåklageligt. Denne blog er tænkt både som en beretning om dele af min hverdag i Bulgarien, og en anbefaling af Mofibo.

Comments