TH: Når træer bløder - en af Thailands vigtigste eksportvarer




Der er minder overalt. Sådan cirka. Da jeg var på vej til Aarhus fra Java i Indonesien sammen med min eks indonesiske magisterhustru, cyklede vi blandt andet fra Krabi by til Phuket. Det var vist nok på den tur jeg så de første gummitræer. Og ikke mindst plader af valset rågummi, som hang udenfor hundredvis af huse lang med landevejen.


Og nu gentager det hele sig når jeg motionerer mindst hver anden morgen. På min vej fra Krabi by mod Ao Nang og videre, kommer jeg forbi adskillige gummiplantager.
Plantagen du ser her bag min cykel, består af træer som vel er 20% til 25% af hvad træerne kan vokse sig til, og stadig producere gummi.


Man skærer et sår i træet, og det bløder så rågummi, som lander i en skål. Som jeg har set det i samme plantage tager det omkring fem til seks dage at fylde en skål med top.


Efter at jeg havde taget billederne her over, kørte jeg til Ao Nang, og på vejen tilbage mod Krabi by var jeg heldig at møde denne pick up, som jeg ventede på grønt lys sammen med. De mange klumper rågummi kan sagtens være blandt dem, som jeg fotograferede cirka to timer tidligere.




Comments